سینما و تاریخنگاری: گفتمان «گونه ی فیلم تاریخی»
نویسندگان
چکیده
فیلم تاریخی همواره مقولهای بحثانگیز بین مورخان و فیلمسازان بوده است. در سه دههی اخیر که تولید این گونه فیلم رشد چشمگیری یافته، میزان پژوهشهایی که به فیلمهای تاریخی و یا به رابطهی فیلم و تاریخ پرداختهاند نیز افزایش یافته است. این مقاله با بکارگیری روش پژوهش کتابخانهای و اسنادی، پس از معرفی انواع فیلمهای تاریخی، به مقولهی تاریخنگاری میپردازد و دیدگاههای متفاوت مورخان، فیلمسازان و پژوهشگران را به بحث میگذارد. سپس موضوع را با طرح مطالب زیر پی میگیرد: اعتبار فیلم به مثابهی سند در پژوهشهای تاریخی و علمی، تمایز تاریخ و فیلم تاریخی، مقایسهی کار تاریخنگار با خالق فیلم تاریخی، فیلم تاریخی به مثابهی تاریخ بصری و روشهای تاریخنگاری فیلمیک. در انتها چنین نتیجهگیری میشود که رابطهی سینما با تاریخنگاری، با شکلگیری و تحول این گونه، بر مناسبات زیر استوار است: تصویرکردن وقایع، دورهها و شخصیتهای تاریخی، تحول فنآوریهای فیلم، تغییر در بینش فیلمسازان نسبت به تاریخ و تاریخنگاران نسبت به سینما، و پیدایش شیوههای جدید تاریخنگاری (از جمله «تاریخنگاری بصری» به روش فیلمیک).
منابع مشابه
Survey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004
دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...
متن کاملبررسی نشانه شناسانه ارتباط میان بازنمایی مدیران دولتی در سینما و گفتمان مدیریتی حاکم بر کشور در دوره ساخت فیلم
پرسش از کارکرد ایدئولوژیک بازنمایی ها در هر متنی، مهمترین مسئله ای است که برای درک آن باید به بررسی بازنمایی ها پرداخت. به عقیده برخی از صاحب نظران، بازنمایی پدیده ها توسط رسانه ها، دارای سوگیری ایدئولوژیک است و در راستای تضعیف یا تثبیت گفتمان ویژه ای گام برمیدارد. در همین راستا این مقاله کوشیده وجود این رابطه را بین دولت و سینما در جمهوری اسلامی ایران بررسی کند. سؤال اصلی پژوه...
متن کاملسینما و تفاوت: بررسی نشانه شناختی فیلم «عروس آتش»
این مقاله به تحلیل و بررسی فیلم عروس آتش می پردازد. پس از مروری بر ادبیات نظری، روش نشانه شناسی برای تحلیل دادهها انتخاب شده است. روش نشانهشناسی این مقاله در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی(رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. فرایند رفت و برگشت و تعامل میان این سطوح سهگانه منجر به نتایج زیر میشود. علیرغم اینکه فیلم دارای بعدی رهایی بخش است و سعی میکند که با سنتی غیر ...
متن کاملسینما و اعتیاد به الکل، نقد فیلم «من مادر هستم»
فیلم «من مادر هستم» یکی از فیلمهای پرحاشیهی چند سال اخیر است. این فیلم به نقد روش زندگی طبقهای از جامعهی ایران میپردازد که در حال حرکت از زندگی سنتی به سمت زندگی مدرن و غربی هستند و در این راه بسیاری از الگوهای زندگی غربی را به شکلی اغراقشده به کار میبرند. یکی از این الگوها، مصرف الکل به عنوان راه حلی برای مقابله با هیجانات و مشکلات زندگی است که متأسفانه گاهی به افراط کشیده میشود...
متن کاملسینما و اعتیاد؛ نقد فیلم در اوج آسمان
نقد یک فیلم از زاویه و نگاهی خاص، اجحاف در حق فیلم است و در دنیای نقد، کار درستی نیست. این کار ممکن است باعث شود تا ارزشهای سینمایی و هنری فیلم تحت تاثیر آن دیدگاه و نگاه خاص قرار گیرد. برای مثال چه بسا فیلمی دارای ارزشهای سینمایی غیرقابل انکاری باشد، اما اشکالات علمی زیادی داشته باشد که از ارزشهای هنری فیلم میکاهد. یکی از دشوارترین کارهای دنیا برای علاقهمندان، دیدن یک فیلم برای اولین بار ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نامه هنرهای نمایشی و موسیقیجلد ۵، شماره ۹، صفحات ۳۱-۴۴
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023